Główna :  O nas :  Impressum :  Literatura  :  Dla autorów :  Archiwum :  Publikacje :  Kontakt :  turystykakulturowa.ORG

 

Data wydania 30 czerwca 2010, redaktor prowadzący numeru: Izabela Wyszowska

Numer 7/2010 (lipiec 2010)

 

Eventy

 

Paulina Ratkowska 

Barokowej muzyki czar
XI Festiwal bachowski, Świdnica 24.07 – 1.08.2010

          W trakcie wakacji w Polsce odbywa się wiele imprez muzycznych – zarówno z obszaru muzyki współczesnej, jak i klasycznej. Od 2000 roku w Świdnicy organizowany jest Międzynarodowy Festiwal Bachowski, który stanowi prezentację muzyki Bacha oraz muzyki epoki. Świdnica powołuje się na tradycję grania Bacha zapoczątkowanej jeszcze w XVIII wieku. W 1729 roku kantorem – organistą Kościoła Pokoju został Christian Gottlob Wecker, uczeń samego mistrza. Podobno kompozytor osobiście miał pisać listy polecające. Wecker zapoczątkował kult Bacha w Świdnicy, który później rozwijał się przez cały wiek XVIII i XIX. Był to także początek wysokiej kultury muzycznej w kościele. Tradycja ta jest kontynuowana do dziś. 
          Pierwsza edycja festiwalu w 2000 roku została zorganizowana z okazji 250-lecia śmierci Jana Sebastiana Bacha. W trakcie kolejnych odsłon artyści z Polski i z zagranicy prezentowali muzykę mistrza oraz jego współczesnych. Przez minione 10 lat świdniczanie mieli możliwość wysłuchania koncertów, utworów – kantat, sonat, suit a nawet oper – Bacha, Händla, Liszta, Mozarta, Lutosławskiego, Brahmsa, Ockeghema, Mendelssona, Schultza, Haydna czy Monteverdiego. W świdnickich kościołach – Pokoju p.w. św. Trójcy, św. Krzyża, katedrze świdnickiej czy kościele św. Katarzyny w Makowcach – występowali artyści grający na instrumentach historycznych: flecistka Magdalena Szlachta, klawesyniści Aleksandra Rupocińska, Marek Pilcha czy Natalia Sitarz, oboista Wolfganga Kube, organiści Marcin Szelesta, Liuwe Tamminga, Konrad Kat, muzycy grający na trąbkach: Crispian Steele-Perkinsa, Sławomir Cichora i Igor Cecocho, puzoniści Charles Toet, Wim Becu i Ole-Kristian Andersena, wioliniści: Zbigniew Pilch i Sirkka-Liisa Kaakinen, muzycy grający na cynkach: Bruce Dickey i Doran David Sherwin oraz wokaliści – Anna Mikołajczyk, Ewa Wojtowicz, Maciej Gallasa, Marek Padmore, Simon Kermes, czy Mariusza Godlewskiego. Prezentowały się również zespoły i orkiestry, m.in. Cantores Viridimontani pod dyrekcją Jerzego Markiewicza, Christian Gottlob Wecker Ensemble kierowany przez Jana Tomasza Adamusa, Collegium Angelorum dyrygowane przez Rafaela Gabriela Przybyłę, zespół Harmonia Sacra Marcina Szelesta, Concerto Palatino, The Harp Consort, The Hilliard Ensemble, Ensemble Christophorus oraz Dolnośląska Orkiestra Barokowa, Dolnośląski Chór Kameralny i Orkiestra Liryczna pod kierownictwem Jana Tomasza Adamusa.
          W tygodniu muzyki barokowej, można posłuchać koncertów poprzedzonych wprowadzeniem, a także oper, nabożeństw czy recitali. W trakcie trwania festiwalu odbywają się także zajęcia dla młodzieży i studentów szkół muzycznych prowadzone w systemie kursów mistrzowskich, czyli tzw. Akademia. Co roku zajęcia te prowadzone są dla innych instrumentów, z innego zakresu tematycznego i przez innych mistrzów. Wykładom zawsze towarzyszą koncerty oraz prezentacje historycznych instrumentów np. zwiedzanie organów w Krzeszowie. Są to pokazy zamknięte, przeznaczone jedynie dla adeptów sztuki. 
          Impreza pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa cieszy się dużym zainteresowaniem lokalnej społeczności. Kościoły, w których odbywają się prezentacje zawsze są pełne. Festiwal dotowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marszałka Województwa. Więcej informacji i szczegółowy program jedenastej edycji imprezy można uzyskać na stronie: http://www.bach.pl
 

 

Nasi Partnerzy

 

Copyright ©  Turystyka Kulturowa 2008-2018


Ta strona internetowa używa pliki cookies w celu dostosowania serwisu do potrzeb użytkowników i w celach statystycznych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Brak zmiany tych ustawień oznacza akceptację dla cookies stosowanych przez nasz serwis.
Zamknij