Główna :  O nas :  Impressum :  Literatura  :  Dla autorów :  Archiwum :  Publikacje :  Kontakt :  turystykakulturowa.ORG

 

Warning: include(./archiwum/59.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /home/kultour/domains/turystykakulturowa.eu/public_html/daty.php on line 19

Warning: include(./archiwum/59.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /home/kultour/domains/turystykakulturowa.eu/public_html/daty.php on line 19

Warning: include(./archiwum/59.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /home/kultour/domains/turystykakulturowa.eu/public_html/daty.php on line 19

Warning: include() [function.include]: Failed opening './archiwum/59.php' for inclusion (include_path='.:/usr/local/php5.2/lib/php') in /home/kultour/domains/turystykakulturowa.eu/public_html/daty.php on line 19

Data wydania 1 września 2013, redaktor prowadzący numeru: Piotr Kociszewski

Numer 9/2013 (wrzesień 2013)

 

Eventy

 

Anna Rzepa

Stary festiwal z nową muzyką
56. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień
20-28 września, Warszawa

     Muzyka współczesna to z pewnością muzyka wymagająca. Świadczy o tym fakt, iż nie można zamknąć jej w żadnych ramach czy zestawieniach. Muzyka epoki średniowiecza czy baroku, dawno już przeminęła - można ją tylko odtworzyć; natomiast tą tworzoną w czasach dzisiejszych można dowolnie komponować, również z wykorzystaniem muzycznego dorobku minionych czasów. I zapewne stwierdzenie, że ilu artystów, tyle interpretacji tejże muzyki, na pewno nie będzie błędne. Muzyka współczesna obecnie przechodzi swoistą metamorfozę. Muzycy wykorzystują już nie tylko najróżniejsze instrumenty, ale również tworzą wariacje komputerowe, a czasami też swoje występy urozmaicają pokazami audiowizualnymi oraz skomplikowanymi iluminacjami. Dlatego też skupia coraz więcej odbiorców, w szczególności młodszego pokolenia.
     Jednym z festiwali, który już ponad pół wieku rozpowszechnia muzykę współczesną jest Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. W tym roku w dniach 20-28 września będziemy świadkami 56. edycji wydarzenia. Pierwsza odbyła się w 1956 r. i z dwoma wyjątkami odbywa się każdego lata. Jej początki oraz rozkwit to czasy panowania w Polsce komunizmu, lecz paradoksalnie wtedy przypadły największe czasy świetności festiwalu, a to za sprawą finansowania go ze środków publicznych. Niemałe znaczenie miał również fakt, iż Warszawska Jesień w ówczesnych czasach była swoistym oknem na świat, przejawem nowoczesności kraju, a także otwarcia na nowe doświadczenia. Władzy taki odbiór bardzo się podobał. Nowa sytuacja polityczna zachwiała pozycją finansową festiwalu, lecz mimo to, bez wątpienia można stwierdzić, że jest to najważniejsze wydarzenie traktujące o muzyce współczesnej w naszym kraju.
     Jak powiedział Tadeusz Wielecki, dyrektor festiwalu: "Prawie od początku ustalił się modernistyczny image Festiwalu; muzyka o zachowawczym charakterze stanowi w jego programach zdecydowany margines. Ma przy tym Jesień formułę otwartą, starając się przedstawiać wielość zjawisk i tendencji, typową dla muzyki naszych czasów: od dźwiękowego radykalizmu wywodzącego się z tradycji webernowskiej, poprzez nurty odwołujące się do muzyki przeszłości lub kultur tradycyjnych, aż po audio-art, czy instalacje dźwiękowe". Organizatorzy eventu wyznaczyli sobie trzy główne cele. Pierwszy z nich został już osiągnięty - było nim ukazywanie odbiorcom muzyki futurystycznej klasyki gatunku z XX w. Dwa pozostałe, skrupulatnie wypełniane, to prezentacja nowej muzyki polskiej i światowej. I właśnie dzięki tym ostatnim, sale koncertowe wypełniają się po brzegi. Jest to bowiem jedyne wydarzenie w Polsce, które może zaznajomić słuchacza z najnowszymi trendami. A słuchaczy co niemiara - z roku na rok coraz więcej. W głównej mierze dzięki rokrocznemu rozwojowi festiwalu i propozycjom skierowanym do coraz szerszej rzeszy odbiorców.
     Atmosferę tworzą ludzie, ale także miejsca. Dlatego w tegorocznej propozycji programowej znajdziemy takie obowiązkowe przestrzenie jak: Filharmonia Narodowa, Akademia Muzyczna, kościoły i teatry, a także bardziej futurystyczne, niesztampowe jak: kluby, hale sportowe, stare fabryki itp.
     Tegoroczna, 56. już odsłona wydarzenia skupia się wokół jednego hasła: "NOWE w kontekście". Jego sednem jest fakt, iż w Jesieni wystąpią w większości nowi artyści, z nowymi utworami, które będą miały swoją premierę na festiwalu. Wszystko to z wykorzystaniem nowych technologii, nowych ujęć form tradycyjnych, nowatorskich technik gry na instrumentach, a także nowoczesnej elektroniki. Ale słowo "NOWE" zaznaczone w tytule ma także swoje głębsze znaczenie. "Jednak, aby taki program mógł być w jakiejś mierze oglądem, a nie tylko prezentacją, potrzebny jest jakiś punkt widzenia, kontekst. Podpowiedziała go pewna wyjątkowa sytuacja: przypadające w tym roku setne urodziny Witolda Lutosławskiego oraz osiemdziesiąte Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego. Warszawska Jesień w niewielkim stopniu kieruje się rocznicami. Ale te są szczególne i zbiegają się w jednym roku. Szczególne, bo wymienieni kompozytorzy to postacie dla polskiej muzyki kanoniczne. A że ich jubileusze zbiegają się w jednym roku, to stwarza fakt prowokujący do namysłu, symboliczny. Nas sprowokował do tego, by na NOWE spojrzeć z naszej perspektywy, z perspektywy kanonu polskiej muzyki współczesnej. Ale i na odwrót: aby na ów kanon spojrzeć z aktualnego punktu widzenia. Wówczas to, co aktualne, może stać się kontekstem dla muzyki dzisiaj kanonicznej, która w ujęciu historycznym nową przecież być nie przestaje." - opowiada dyrektor Festiwalu.
     Program Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej podzielony został na trzy części. Pierwsza z nich to Warszawska Jesień - pod taką nazwą zawarto wszystkie największe wydarzenia podczas Festiwalu. Bez wątpienia najważniejszymi z nich są trzy koncerty poświęcone wybitnym kompozytorom: Lutosławskiemu, Góreckiemu i Pendereckiemu. Druga część Festiwalu to Mała Warszawska Jesień - jest to część imprezy skierowana do dzieci, odbywająca się dopiero po raz trzeci, lecz ciesząca się coraz większym zainteresowaniem. Tą ostatnią częścią będą imprezy towarzyszące, a wśród nich: II Koncert Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, Warsztaty Kompozytorskie Muzyki Elektronicznej, a także Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. Muzyka Witolda Lutosławskiego u progu XXI wieku. Dookreślenia - oceny - perspektywy. Podsumowując, program wydarzenia jest bardzo bogaty. To ponad 70 różnych wydarzeń skondensowanych w 8 festiwalowych dni.
     Warszawska Jesień jest imprezą biletowaną. Za karnet, który upoważnia nas do skorzystania z wszystkich płatnych propozycji programowych, będziemy musieli zapłacić 378 zł. Istnieje również możliwość wykupienia biletu na poszczególne wydarzenia. Ceny wahają się od 20 do 40 zł. Wszyscy zainteresowani uczestnictwem powinni zaopatrzyć się w książki programowe Warszawskiej Jesieni, które są źródłem najnowszych informacji na temat muzyki współczesnej w Polsce i na świecie, a jako pamiątkę można nabyć Kronikę Dźwiękową, kompletującą nagrania z każdej edycji Festiwalu. Głównym organizatorem jest Związek Kompozytorów Polskich, a wsparcie finansowe pochodzi od władz miasta stołecznego, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytutu Muzyki i Tańca.
     Warszawska Jesień to bezapelacyjnie wydarzenie godne polecenia. Każdy, któremu muzyka współczesna jest bliska i chce być na bieżąco ze wszystkimi nowinkami w tej dziedzinie musi koniecznie przybyć do Warszawy pod koniec września.
 

 

Nasi Partnerzy

 

Copyright ©  Turystyka Kulturowa 2008-2018


Ta strona internetowa używa pliki cookies w celu dostosowania serwisu do potrzeb użytkowników i w celach statystycznych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Brak zmiany tych ustawień oznacza akceptację dla cookies stosowanych przez nasz serwis.
Zamknij