Główna :  O nas :  Impressum :  Literatura  :  Dla autorów :  Archiwum :  Publikacje :  Kontakt :  turystykakulturowa.ORG

 

Data wydania 2 kwietnia 2013, redaktor prowadzący numeru: Ewa Malchrowicz

Numer 4/2013 (kwiecień 2013)

Data wydania 2 kwietnia 2013, redaktor prowadzący numeru: Ewa Malchrowicz

Numer 4/2013 (kwiecień 2013)

 

Eventy

 

Marta Kamel

Magia ruchomych obrazów
Festiwal Kina Amatorskiego i Niezależnego KAN
17-21 kwietnia, Wrocław

     Film, mimo wszechobecności nowych mediów, jest najpopularniejszą ze sztuk wizualnych. Oglądając go, ludzie z przyjemnością odrywają się od codzienności. Rzeczywistość wykreowana we współczesnym dziele filmowym może odzwierciedlać aktualną sytuację społeczną, stanowić formę rozrachunku z określonymi tradycjami, wyrażać bunt wobec zastanych wartości, a także być odrębnym, fantastycznym światem. Widz, znudzony schematycznymi opowieściami, szuka nowych emocji i wrażeń, które może znaleźć w kinie offowym – kinie, które oddolnie kształtuje obraz kina w ogóle, wyznacza nowe trendy, kinie prób, na którym uczą się nowe pokolenia filmowców. Kino offowe (lub niezależne) to kino niekomercyjne, niskobudżetowe, w którym realizowane produkcje są przekazem własnej, artystycznej wizji świata. Osoby poszukujące nowych emocji filmowych zachęcam do odwiedzenia Wrocławia i wzięcia udziału w Festiwalu Kina Amatorskiego i Niezależnego KAN.
     Litery tworzące nazwę Festiwalu (KAN) mogą przywodzić na myśl słynne Cannes – miejsce, w którym rokrocznie odbywa się prestiżowy międzynarodowy festiwal filmowy. Jednak w dosłownym rozwinięciu skrótu litery oznaczają po prostu Kino Amatorskie i Niezależne.
     Wrocławski Festiwal to już ponad dziesięcioletnia tradycja przeglądu najlepszego polskiego i światowego kina offowego. KAN z powodzeniem konkuruje z innymi znanymi festiwalami organizowanymi m.in. w Polanicy, Warszawie, czy Krakowie, plasując Festiwal w czołówce najważniejszych polskich festiwali filmowych tego typu. Dzięki powszechnemu dostępowi do technologii cyfrowych kino offowe przeżywa w ostatnich latach poważny rozkwit.
     Pierwsza edycja Festiwalu miała miejsce w 2000 roku. W przeciągu trzynastu lat trwania Przeglądu wiele się działo. Każdy finał obfitował w atrakcje (i to nie tylko filmowe): jedzono kalafior oglądając film „Kallafiorr” w reżyserii Jacka Borcucha, miejscem pokazu filmowego był basen, podawano widzom chiński ryż, oddano do remontu pewne kino, w gronie jurorów zasiadało wielu znawców filmu, m.in. Grażyna Torbicka, Tomasz Karolak, Robert Gonera, czy Patryk Vega.
     Festiwal KAN gromadzi twórców i festiwalową publiczność w studyjnych wrocławskich kinach, by wspólnie przeżywać, wzruszać się i dyskutować. Prowokacja rozmowy, konfrontacja początkujących twórców z bardziej doświadczonymi kolegami po fachu, to idea, która przyświeca Festiwalowi od samego początku. Będąc jednym z najdłużej istniejących przeglądów filmowego nurtu off, pozostaje nieszablonowy. Festiwal integruje środowisko filmowe, kładąc nacisk na pozytywne zjawiska związane ze spotkaniem branży i przedkładając je nad rywalizację i niezdrową konkurencję. Sprzyjająca atmosfera stanowi istotny wyróżnik festiwalu. KAN od lat stwarza komfortowe warunki do zapoznania się ze zjawiskiem, jakim jest kino niezależne.
     W ramach Festiwalu odbywają się dwa konkursy: Konkurs Filmów Amatorskich i Niezależnych – do konkursu można zgłaszać filmy polskie i zagraniczne, zrealizowane w dowolnej technice, będące autorską wypowiedzią ich twórców, stworzone poza profesjonalnym systemem producenckim, z których zyski czerpią wyłącznie ich autorzy oraz Konkurs Produkcji Akademickich – „produkcją akademicką” jest film zrealizowany w dowolnej technice, którego producentem lub współproducentem jest dowolna szkoła filmowa, udzielająca twórcom wsparcia przy jego realizacji. Najbliższa XIV edycja KAN wprowadziła nowy element – przegląd filmów reklamowych i teledysków. Główną nagrodą Festiwalu jest Złota KANewka, którą otrzymują filmy istotne, innowacyjne, a przede wszystkim ciekawe.
     Wygląd dni festiwalowych co roku jest podobny. Przegląd rozpoczyna się od pokazów filmów konkursowych, następnie odbywają się otwarte obrady jury, wyniki, a na zakończenie zorganizowany jest pokaz filmów nagrodzonych oraz pokazy specjalne (filmy nagrodzone podczas poprzednich edycji Festiwalu lub filmy nagrodzone na festiwalach zagranicznych).
     Oczywiście żaden festiwal nie może się odbyć bez wydarzeń towarzyszących. Tak też jest w przypadku Festiwalu KAN. Oprócz doznań filmowych, uczestnicy mogą skorzystać z bogatej oferty muzyczno-rozrywkowej. Każdego roku jeden z wrocławskich klubów staje się Klubem Festiwalowym. Klubowe spotkania są okazją dla młodych twórców, którzy mogą podyskutować z osobami o podobnych zainteresowaniach z całej Polski. Innymi atrakcjami czekającymi na uczestników Festiwalu są warsztaty filmowe zdradzające tajniki sztuki filmowej mające charakter teoretyczno-praktyczny oraz panele dyskusyjne. W minionych latach dodatkową atrakcją Festiwalu były konkursy: Konkurs na Plakat Festiwalu KAN, Konkurs na Spot Promujący Festiwal KAN, Konkurs na Utwór Muzyczny Promujący Festiwal KAN.
     Głównym organizatorem Festiwalu jest największa i najstarsza organizacja studencka w Polsce – Zrzeszenie Studentów Polskich, której celem jest m.in. wspieranie i rozwój studenckiego życia kulturalnego i naukowego. Natomiast współorganizatorzy to Odra Film (Instytucja Kultury Województwa Dolnośląskiego) oraz Fundacja Na Rzecz Kultury OTTENBREIT (organizacja pozarządowa promująca i współtworząca strefę kultury).
     Patroni medialni to długa lista instytucji: Miesięcznik KINO, TVP Wrocław, Zone Europa, portal filmowy – kinomaniak.pl, portal – INDEPENDENT.PL, magazyn „Wrocławianin”, portal – kulturaonline.pl, portal – Instytut Rozwoju Kultury Alternatywnej IRKA, portal – dlaStudenta.pl, miesięcznik „Żak”, miesięcznik „Kontrast”, „Gazeta Młodych”, portal – tuWrocław.com, magazyn internetowy – G-punkt.pl, Młodzieżowe Centrum Informacji i Rozwoju.
     Patroni honorowi Festiwalu to: Prezydent Miasta Wrocławia, Rektor Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna w Łodzi, Gdyńska Szkoła Filmowa.
     Sukces zarówno pod względem artystycznym, medialnym, jak i organizacyjnym, spotyka się z ogromnym zainteresowaniem wśród twórców, dziennikarzy i widzów. Specyficzna atmosfera Festiwalu, pozwala twórcom i widzom na swobodny kontakt, przy zachowaniu pełnego profesjonalizmu organizacyjnego. Oczywiście jest to kategoria równie ciężko definiowalna, co i często wykorzystywana do promocji różnych wydarzeń kulturalnych. Także – jak podkreślają sami organizatorzy – aby przekonać się o jej słuszności, najlepiej samemu zasiąść w jednym z wrocławskich kin w dniach 17-21 kwietnia, oglądać filmy, dyskutować z pozostałymi uczestnikami Festiwalu i „kłócić się” z decyzją jury. Zainteresowanie Festiwalem potwierdza, że imprezy kulturalne cieszą się bardzo dużą popularnością, zarówno w środowisku akademickim, młodzieżowym, jak i wśród pozostałych Wrocławian. Statystyki mówią same za siebie – w 2001 roku, na początku festiwalowej drogi, w Festiwalu uczestniczyło około 1500 widzów, natomiast w 2008 roku było ich już około 3500.
     Wszystkich, którzy nie wyobrażają sobie życia bez filmu, zachęcam do wyruszenia w niezapomnianą KAN-ową podróż. Organizatorzy gwarantują emocje i prawdziwe wzruszenia. Więcej o Festiwalu można przeczytać na stronie: www.kan.art.pl.
 

 

Nasi Partnerzy

 

Copyright ©  Turystyka Kulturowa 2008-2018


Ta strona internetowa używa pliki cookies w celu dostosowania serwisu do potrzeb użytkowników i w celach statystycznych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Brak zmiany tych ustawień oznacza akceptację dla cookies stosowanych przez nasz serwis.
Zamknij