Główna :  O nas :  Impressum :  Literatura  :  Dla autorów :  Archiwum :  Publikacje :  Kontakt :  turystykakulturowa.ORG

 

Data wydania 30 września 2012, redaktor prowadzący numeru: Łukasz Gaweł

Numer 10/2012 (październik 2012)

 

Eventy

 

Anna Rzepa

Eksperymentalna sztuka tańca
IV Maat Festival - Summary of the Body
16-19 października 2012, Lublin

     "Nie interesuje mnie to, jak ludzie się poruszają, ale co ich porusza" (Pina Bausch). Tak brzmi motto tegorocznego Maat Festiwalu. To dopiero czwarta jego edycja, a już zyskał sobie rozgłos nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Należy wspomnieć, że niektóre spośród szerokiej gamy wydarzeń programowych, są wpisane również w program opisywanych w poprzednim artykule Konfrontacji Teatralnych. Niemniej trzeba podkreślić, że Maat Festival jest zupełnie samodzielnym wydarzeniem, które ma inną ideę i nie jest tworzony przez te same osoby.
     Główną ideą festiwalu jest poszukiwanie nowych wymiarów ciała w ruchu i tańcu za pomocą tańca współczesnego i jego najmłodszych odmian. Organizatorem tego przedsięwzięcia jest Teatr Maat Projekt, funkcjonujący od 2004 roku. Został on założony przez Tomasza Bazana. Od początku działalności ciało człowieka stanowiło główne centrum zainteresowań. Celem była i nadal jest "próba odnalezienia i stworzenia czystego języka ciała oraz dotarcie do jego granic przez syntezę wielu jakości z pogranicza sztuk performatywnych przeszczepionych na grunt naszych poszukiwań. Pracujemy z ciałem ludzkim i w nim upatrujemy odpowiedzi na stawiane w naszych badaniach pytania - biorąc przede wszystkim pod uwagę jego ograniczenia, które traktujemy szczególnie" (www.teatrmaat.pl). Znakiem rozpoznawalnym tego teatru jest jego niepowtarzalny styl, który został już dostrzeżony w wielu krajach Europy (m.in. w Niemczech, Ukrainie, Norwegii, Białorusi, Słowacji, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Belgii). Również w Polsce jest ważnym i docenianym elementem współczesnej sztuki. Aktywna działalność teatru przejawia się m.in. w organizowaniu Maat Festiwalu.
Pierwsza edycja tej imprezy (2009) upłynęła pod hasłem "Body Form Movement", następna "Body Space", zaś ostatnia "Peryphery of the Body". W tym roku przyszedł czas podsumowania. Już od następnego roku, czyli piątej edycji, festiwal będzie odbywał się w innej formie niż dotychczas. Przeobrazi się on w swoisty międzynarodowy program rezydencyjny, podczas którego przez cały rok będzie można spotykać się z artystami, a jesienią - tak jak do tej pory - uczestniczyć w różnego rodzaju prezentacjach.
Na program tegorocznego festiwalu składa się 10 wydarzeń:

  1. Kyokatabira of the Body w wykonaniu wybitnego japońskiego reżysera, choreografa i tancerza Daisuke Yoshimoto. Technika tańca, jaką się posługuje, to tzw. butoh - styl bardziej chodzony niż tańczony. Jego przedstawienia ocierają się o tematykę śmierci i życia, szczęścia i smutku. Żaden widz po jego występach nie pozostanie obojętny na to, co zobaczył.

  2. Orlando, czyli autorska sztuka Teatru Maat, poruszająca temat ludzkiej dwoistości, biseksualności oraz ról społecznych przypisywanych obu płciom.

  3. I Ifigenia, wspólna produkcja Teatru Nowego z Łodzi i Maat Teatru zrealizowana na podstawie Ifigenii Eurypidesa, próbująca odpowiedzieć na pytania dotyczące prawdy i kłamstwa.

  4. Stadion de Corps, wspólna produkcja Art Stations Foundation Stary Browar w Poznaniu i Maat Teatru.

  5. Kyokatabira of the Body - Workshop, warsztaty tańca butoh prowadzone przez samego mistrza Daisuke Yoshimoto.

  6. Exandnext 2011, krótki film dokumentalny przedstawiający ostatni Maat Festival.

  7. Orlando.doc, film dokumentalny ukazujący pracę nad spektaklem Orlando.

  8. Taniec spełnia postulat bycia sztuką żywą, wykład Adama Kamińskiego.

  9. Czytanie ‘Bausch’ kantorowskim tropem, wykład Anny Królicy.

  10. Ciało wydobyte z mitu, wykład Magdaleny Szpecht.

     Teatr Maat i jego festiwal ukazuje, że ciało nie ma granic, a jego możliwości są przeogromne. Jest też próbą podjęcia swoistego dialogu między duszą a ciałem. Próbą z pewnością udaną i jak najbardziej potrzebną. Dlatego też wszyscy miłośnicy niekonwencjonalnych technik tańca powinni zawitać do Lublina już 16 października.
  

 

Nasi Partnerzy

 

Copyright ©  Turystyka Kulturowa 2008-2018


Ta strona internetowa używa pliki cookies w celu dostosowania serwisu do potrzeb użytkowników i w celach statystycznych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Brak zmiany tych ustawień oznacza akceptację dla cookies stosowanych przez nasz serwis.
Zamknij