Główna :  O nas :  Impressum :  Literatura  :  Dla autorów :  Archiwum :  Publikacje :  Kontakt :  turystykakulturowa.ORG

 

Data wydania 29 listopada 2011,
redaktorzy prowadzący numeru: Karolina Buczkowska, Ewa Malchrowicz

Numer 12/2011 (grudzień 2011)

 

Eventy

 

Paulina Ratkowska 

Student ma głos
38 Festiwal Barbórkowy Chórów Akademickich, 
2-4 grudnia 2011

          Wśród licznych festiwali muzycznych na mapie województwa dolnośląskiego uwagę przykuwa Festiwal Barbórkowy Chórów Akademickich, przez uczestników popularnie zwany Barbórką. Impreza odbywa się w pierwszych dniach grudnia, w okolicach święta patronki górników. Inicjatorem przeglądu był Akademicki Chór Politechniki Wrocławskiej. Pierwsze spotkanie odbyło się w 1973 roku i od tego czasu jest ono organizowane nieprzerwalnie co roku. 
          Impreza rokrocznie skupia najlepsze zespoły akademickie z całej Polski. Najwięcej prezentujących się grup to chóry wrocławskich uczelni. W ostatnich latach na Festiwalu zaprezentowały się: Chóry Akademii Muzycznej: Fechtinum, Kameralny Senza Rigore, Chóry Politechniki: Kameralny Axion Kameralny Consonanza oraz Chór Ars Cantandi Uniwersytetu Ekonomicznego, Chór Kameralny Akademii Medycznej, Chór Uniwersytetu Wrocławskiego Gaudium. Dugą liczną grupę występujących stanowią zespoły z innych polskich uczelni. W trakcie ostatnich edycji były to m.in.: Chór Kameralny Fermata Wyższej Szkoły Komunikacji i Zarządzania w Poznaniu, Politechniki Śląskiej w Gliwicach, Chór Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie, Chór Kameralny Akademii Rolniczej w Szczecinie, Chór Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, Bielski Chor Kameralny. W 2009 roku organizatorzy zaprosili zespoły z zagranicy: Chór Kameralny Państwowej Akademii Technik Chemicznych im. M.W. Łomosowa w Moskwie oraz Akademicki Chór Wyższej Szkoły Górniczej Uniwersytetu Technicznego w Ostrawie – ten kierunek rozwoju imprezy był później kontynuowany. Oprócz śpiewających studentów, od kilku lat w ramach Festiwalu prezentują się także zawodowe zespoły wokalne – na Barbórce gościli już więc m.in. Affabre Concinui, Camerata Silesia czy Capella Gedanensis. 
          W tym roku przed wrocławską publicznością zaprezentują się: ze stolicy Dolnego Śląska będą to: Chór Feichtinum Akademii Muzycznej, Chór Kameralny Politechniki Consonanza, Chór Uniwersytetu Przyrodniczego, Chór Kameralny Senza Rigore Akademii Muzycznej, Akademicki Chór Politechniki, Chór Uniwersytetu Wrocławskiego Gaudium, Chór Kameralny Akademii Medycznej, Chór Kameralny Politechniki Axion; z innych miast przyjadą: Poznański Chór Kameralny Fermata Wyższej Szkoły Komunikacji i Zarządzania, Chór Mieszany Educatus Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, Chór Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej; Bielski Chór Kameralny oraz Chór Kameralny Ad libitum Bazyliki NNMP w Pszowie. 
          Festiwal składa się z czterech koncertów: inauguracyjnego, który jest wieczorem wrocławskich szkół wyższych, dwóch koncertów festiwalowych z udziałem zespołów z całej Polski oraz koncertu finałowego, w którym biorą udział chóry w towarzyszeniu orkiestry symfonicznej oraz solistów. W programach Festiwalu dominuje chóralna muzyka a cappella, a jego finał zwieńcza dzieło oratoryjno-kantatowe. W ostatnich trzech edycjach były to: Wielka Msza c-moll KV 427 Wolfganga Amadeusza Mozarta, Oratorium „Stworzenie Świata” Josep Haydna oraz Angelus i Exodus Wojciech Kilara. W tym roku Festiwal będzie kończył się Requiem d-moll Wolfganga Amadeusza Mozarta. Wstęp na pierwsze koncerty jest wolny, a na koncert finałowy – biletowany. 
          Tradycją stało się już, że zespoły występują w najświetniejszych salach koncertowych Wrocławia. W ostatnich latach chóry prezentowały się w Auli Leopoldina, Auli A-1 Politechniki Wrocławskiej i sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej oraz kościołach, p.w. św. Macieja i p.w. Matki Bożej Królowej Pokoju. W tym roku występy studentów będzie można podziwiać w Oratorium Marianum Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Auli Leopoldina tej samej uczeni, a także w kościele św. Marii Magdaleny. Obie sale są niezwykle bogato ozdobione. Oratorium stworzono jako salę muzyczna, zaś aulę – jako salę wykładową. Dziś obie są świadkami ważnych wydarzeń akademickich oraz kameralnych koncertów muzyki poważnej. Kościół św. Marii Magdaleny to z kolei katedra polskokatolicka, jeden z najstarszych kościołów lewobrzeżnego Wrocławia. 
          Więcej informacji na temat festiwalu na stronie: www.chor.pwr.wroc.pl.
 

 

Nasi Partnerzy

 

Copyright ©  Turystyka Kulturowa 2008-2018


Ta strona internetowa używa pliki cookies w celu dostosowania serwisu do potrzeb użytkowników i w celach statystycznych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Brak zmiany tych ustawień oznacza akceptację dla cookies stosowanych przez nasz serwis.
Zamknij