Główna :  Dla autorów :  Archiwum :  Publikacje :  turystykakulturowa.ORG

 

Data wydania 29 listopada 2008

Numer 2/2008 (grudzień 2008)

 

Eventy

 

Wrocław Melomanów
Przemysław Siemieniuk

Wrocław, Wratislavia, Breslau… miasto o wielu nazwach ale i o wielu obliczach. W jego ponad 1000-letniej historii przeplatają się losy wielu narodów: Polaków, Czechów, Niemców, Żydów a nawet Węgrów. To właśnie ten swoisty tygiel kulturowy ukształtował czwarte pod względem liczby mieszkańców miasto Polski. Jego wielokulturowość stanowi również magnes przyciągający turystów do Wrocławia. Każdy znajdzie tu coś dla siebie: miłośnicy zabytków - wspaniałe stare miasto z perełką w postaci ratusza i trzecim co do wielkości w Polsce rynkiem, gotycką Katedrę pod wezwaniem Św. Jana Chrzciciela z jej wieloma skarbami sztuki[1], Aulę Leopoldina w głównym gmachu Uniwersytetu Wrocławskiego, ale również zabytek z listy UNESCO w postaci Hali Stulecia[2]. Dla podróżujących śladami wielkich nazwisk nie tylko polskich ale i znanych szeroko w Europie obowiązkowym punktem programu będzie Uniwersytet Wrocławski z jego sławnymi absolwentami, ale również Stary Cmentarz Żydowski przy ulicy Ślężnej, gdzie zetkniemy się z miejscem pochówku tak znanych postaci jak choćby Ferdinand Lassalle – założyciel i przywódca pierwszej partii socjalistycznej w Niemczech[3]. To również miasto określane jako „Polska Wenecja”[4] z 93[5] mostami i 25 kładkami, ze znanym w Polsce ogrodem zoologicznym, botanicznym oraz Panoramą Racławicką.

Ale nie zabytki Wrocławia stanowią główny temat tego artykułu, choć mogą one być dopełnieniem oferty dla melomanów, lecz event kultury wysokiej jakim jest Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans.

Z pośród 210 cyklicznych festiwali odbywających się corocznie w Polsce[6], ten znajduje się w ścisłej czołówce a „międzynarodowy” w nazwie nie jest tu słowem dopisanym na wyrost. Od dwudziestu lat festiwal jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Festiwali Muzycznych w Genewie, a od 1998 roku również International Society for the Performing Arts Foundation (Fundacji Międzynarodowego Towarzystwa Sztuk Scenicznych, ISPA) z siedzibą w Nowym Jorku.

Czterdzieści trzy lata nieprzerwanej działalności wpisały trwale to wysublimowane wydarzenie kulturalne nie tylko w krajowe, ale i międzynarodowe kalendarze melomanów.

Inicjatorem powstania festiwalu był nieżyjący już niestety kompozytor, dyrygent, dyrektor Filharmonii Wrocławskiej Andrzej Markowski. To on również określił repertuar, nazywając festiwal oratoryjno – kantatowym. Nazwa ta ukazuje kierunki muzyczne ale tylko nieznacznie ogranicza repertuar, w skład którego wchodzi muzyka dawna, repertuar oratoryjno-kantatowy, jak również muzyka współczesna. Od 1978 roku festiwalem kierował Tadeusz Strugała. Studia we wrocławskiej Akademii Muzycznej oraz w Weimarze i Wenecji otworzyły go na wiele nowych kierunków muzycznych, które wprowadził następnie do festiwalu: muzykę etniczną, dzieła sakralne różnych religii, turnieje kontratenorów, oraz wzbogacił program o filmy poświęcone muzyce czy sesje naukowe. To również dzięki jego staraniom Wratislavia Cantans wypłynęła na szerokie międzynarodowe wody przez zaangażowanie w kolejne projekty międzynarodowych sław, co z kolei zaowocowało przyciągnięciem rzeszy melomanów z całego świata. Począwszy od 1996 roku dziewięć kolejnych edycji festiwalu pod kierownictwem Lidii Geringer d'Oedenberg przyniosło kolejne poszerzenie repertuaru, tym razem o sztukę baletową i opery w wersji koncertowej. Dzięki zainicjowaniu współpracy z wieloma dolnośląskimi miastami, mającej głownie na celu wykorzystanie obiektów sakralnych w poszczególnych miastach, zwiększono liczbę koncertów samego festiwalu. Od września 2005 roku dyrektorem generalnym festiwalu jest Andrzej Kosendiak, a od trzech lat funkcję dyrektora artystycznego pełni znakomity angielski dyrygent Paul McCreesh[7], zaliczany przez magazyn Classic CD Magazine do setki największych dyrygentów XXw.

43 edycja Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans miała miejsce w dniach od 4 do 14 września 2008r. Tradycyjnie już rozpoczął się on od symbolicznego odegrania z ratuszowej wieży hejnału "Wratislaviae Cantanti - Alleluja" wrocławskiej kompozytorki Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Tegoroczny festiwal przeszedł do historii jako zdominowany przez muzykę brytyjską XVI i XVII oraz XX wieku, a to za sprawą silnego nacisku w poszczególnych koncertach zespołu Gabrieli Consort & Players pod dyrygenturą Paula McCreesha. Wybrał on przy tym i zaprezentował dzieła z najlepszych jego zdaniem okresów muzyki brytyjskiej. W Kolegiacie św. Krzyża rozbrzmiały także dźwięki Johanna Sebastiana Bacha, nie zabrakło również symfonii Josepha Haydna - tym razem w opactwie w Lubiążu. W Bolesławcu fani Georga Friedricha Händla mogli usłyszeć arie operowe. Nie zabrakło również utworów chóralnych, pieśni sakralnych, lamentacji. Ukłonem w stronę masowego słuchacza - a to za sprawą bezpłatnego wstępu - był koncert plenerowy Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod dyrekcją samego Paula McCreesha, która zachwyciła słuchaczy ariami operowymi Georga Friedricha Händla, w tym nieśmiertelnymi "Muzyką na wodzie" i "Muzyką ogni sztucznych". W poczet zaproszonych międzynarodowych sław w tym roku doskonale wpisała się niemiecka Akademie für Alte Musik oraz Amsterdam Baroque Orchestra.

Mimo początkowej niepewności krytyków co do dominacji brytyjskiej muzyki, wątpliwości czy przypadnie ona do gustu polskiej publiczności, tegoroczna edycja wrocławskiego festiwalu została przez tych samych krytyków uznana za udaną. Świadczyły o tym również – zresztą jak i w poprzednich edycjach – wyprzedane wszystkie bilety, ale i opinie samych odwiedzających.

Przyszłoroczny program koncertów kolejnej, 44 edycji Wratislavia Cantans będzie znany już na wiosnę przyszłego roku, wtedy też warto zamawiać bilety na poszczególne koncerty. Mimo ich wysokiej ceny (sięgającej 200 PLN za koncert) cieszą się ogromną popularnością, a co za tym idzie na długo przed tym, jak zabrzmią pierwsze dźwięki rozpoczynające festiwal z pewnością będą już nieosiągalne. Zainteresowanych rezerwacją i zakupem biletów odsyłam do strony festiwalu: http://www.wratislavia.art.pl/bilety.htm 


[1] Więcej o katedrze i jej historii w: Małachowicz E., Katedra Wrocławska. Dzieje i architektura, Wrocław, Wyd. Polskiej Akademii Nauk, 2000

[2] Opis zabytku na stronie: http://www.halaludowa.wroc.pl

[3] Więcej o kirkucie wrocławskim na stronie: http://kirkuty.xip.pl/wroclawslezna.htm 

[4] Mastalska E., 2008, Wrocław polską Wenecją?, dostęp z dnia 22.11.2008,
http://www.wfp.pl/wroclaw-miasto/news.php?id=9565&PHPSESSID=f79424ce89917b962940339324c2ce 

[5] Za spisem Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta, dostęp z dnia 19.11.2008, http://www.zdik.wroc.pl/view/index/62

[6] Za spisem Polskiego Centrum Informacji Muzycznej, dostęp z dnia 20.11.2008, 
http://www.polmic.com/index.php?option=com_mwinstytucje&view=festiwale&Itemid=21&lang=pl


[7] Por. oficjalna strona www festiwalu, http://www.wratislavia.art.pl/historia.htm, dostęp z dnia 22.11.2008
 
 

Nasi Partnerzy

 

Copyright ©  Turystyka Kulturowa 2008-2024


Ta strona internetowa używa pliki cookies w celu dostosowania serwisu do potrzeb użytkowników i w celach statystycznych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Brak zmiany tych ustawień oznacza akceptację dla cookies stosowanych przez nasz serwis.
Zamknij