Główna :  O nas :  Impressum :  Literatura  :  Dla autorów :  Archiwum :  Publikacje :  Kontakt :  turystykakulturowa.ORG

 

Data wydania 29 kwietnia 2010, redaktor prowadzący numeru: Armin Mikos v. Rohrscheidt

Numer 5/2010 (maj 2010)

 

Eventy

 

Łukasz J. Kędziora

Oryginalnie, ale przewidywalnie…

XX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej
Gaude Mater. Ars Sacra - Dialog Kultur, 30 kwietnia – 6 maja 2010 r.

          Jerozolima: święte miasto i miejsce kultu chrześcijan, wyznawców judaizmu i muzułmanów. Kulturowo-religijny tygiel, którego codzienna atmosfera przypomina okres średniowiecznych krucjat i chwilami bliższa jest ideom dżihadu, niż tym, które powinny przyświecać pielgrzymującym. Ale mimo to miasto fascynuje i porusza swoich gości przez refleksy wyznaniowej i kulturowej różnorodności. Od 1991 roku w pierwszym tygodniu maja, podobny wielo-wyznaniowy charakter zyskuje religijna stolica Polski, Częstochowa, kojarzona przez większość rodaków wyłącznie ze swoją chrześcijańską tradycją. Kojarzona wyłącznie z katolicyzmem Częstochowa daje oto świadectwo, że i tu można zobaczyć obok siebie księdza, popa i rabina. Stwarza okazję do refleksji nad człowiekiem oddającym się medytacjom, sławiącym Allaha czy wierzącym w boską moc słońca na nieboskłonie.
          Wyrazem tych starań ma być, odbywający się pod patronatem Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz Episkopatu Polski, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater, który zdaje się łączyć w sobie piękno dźwięków muzyki z całego świata z przesłaniem przykazania miłości. Ta instrumentalno-wokalna retrospektywa miała swój początek 19 lat temu, a dziś jest już jednym z największych polskich eventów muzycznych kultury wysokiej i jedynym o tak szerokiej formule. Natomiast w roku 2007 Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater został przyjęty do szacownego i prestiżowego grona Światowego Stowarzyszenia Festiwali Muzyki Sakralnej.
          W ramach odbywającego się przeglądu dialog kulturowy prowadzony jest równolegle na trzech płaszczyznach. Pierwszą z nich jest oczywiście festiwal muzyki sakralnej sensu stricto. Koncertów można posłuchać na terenie całego miasta, a ich echo rozbrzmiewa nie tylko w częstochowskich świątyniach i salach koncertowych, ale i na deskach tamtejszego teatru, od godzin popołudniowych do wieczornych. Druga, której program znacznie bardziej urozmaicony jest pod względem formy, to ETNO* C. Projekt, łączący w sobie prawie wszystkie formy artystycznej ekspresji, który ponadto umożliwia gościom aktywny udział w jego realizacji, chociażby poprzez liczne warsztaty. W ubiegłym roku uczestnikom zaproponowano prawdziwy etniczny collage. Śpiew i muzyka z czarnego lądu przeplatały się z dźwiękami indiańskiej fletni i warsztatami rękodzieła. Po godzinach spędzonych na parkiecie, podczas bałkańsko-słowiańskiego wieczoru, oddech można było złapać na wernisażu Tańczący dla Boga, lub na Maratonie filmowym, gdzie wyświetlano produkcje ze Stanów Zjednoczonych, Meksyku, czy koprodukcje: Austria/Niemcy/Bułgaria/Serbia i Czarnogóra oraz Francja/Niemcy/Etiopia. Wreszcie – i to jest trzecia warstwa tej imprezy - Festiwalowi towarzyszą również konferencje naukowe. Seminarium naukowe i Konferencja Muzykologiczna poświęcone roli sacrum w muzyce towarzyszą Gaude Mater od jego początku. Od niedawna natomiast, a dokładniej od trzech lat, do grupy tej dołączyło kolejne wydarzenie o profilu naukowym. Jest nim sympozjum, którego tematy wiodące różnią się co prawda znacznie w poszczególnych latach, wszystkie jednak łączy wspólna myśl przewodnia. Sympozja odbywają się bowiem w ramach cyklu: Człowiek – Wiara – Kultura. Organizatorzy tych spotkań pragną również zwrócić uwagę na samą Częstochowę, a w zasadzie jej symbolikę, symbolikę miasta, którego obraz kształtowany był w świadomości polskiego społeczeństwa na przestrzeni wieków, obraz miasta, religijno-politycznego mariażu.
          Program tegorocznego Festiwalu (odbywającego się od 30 kwietnia do 6 maja), który jeszcze przed wypadkiem w Smoleńsku został objęty Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego, zapowiada się równie interesująco. Preludium do muzycznego święta będzie koncert Morphing Vienna Chamber Orchestra (Austria) z udziałem jednego z najbardziej niepoprawnych optymistów w świecie muzyki, człowieka-orkiestry: Bobby’ego McFerrina. Jeszcze tego samego dnia (30 kwietnia, piątek) irański zespół Rozaneh wystąpi w recitalu pod enigmatycznym dla Europejczyków tytułem Poezja perskich mistyków. W sobotę (1 maja) natomiast będzie można usłyszeć Mesjasza, J. F. Haendla pod batutą Matthew Halls’a, oraz Z fascynacji Chopinem, projekt realizowany w ramach obchodów Roku Chopinowskiego, w który zaangażowali się – głównie wokalnie – Zbigniew Zamachowski, Beata Schimscheiner i Dariusz Kowalski. Kolejne dni to m. in. Europejska Muzyka Chóralna XX i XXI w. i Mistyczna Muzyka Średniowieczna (obydwa koncerty 2 maja), Muzyka Czarnego Lądu oraz Widowisko "Logos" – Międzynarodowy Projekt Różnych Kultur (3 maja). A wtorek (4 maja) będzie należał do Muzyki Synagogalnej i Cerkiewnej. W przedostatni dzień Festiwalu Najwybitniejsi przedstawiciele muzyki jasnogórskiej oraz reprezentanci muzyki muzułmańskiej w osobach Ensemble "AL-KINDI" (Syria/Turcja), Sheikh’ a Habboush’ a także Wirujących Derwiszów z Aleppo postarają się o to, by dwudziesty częstochowski dialog kultur na długo zapadł jego widzom w pamięci. Koncert finałowy (6 maja, czwartek) uświetni mistrz Krzysztof Penderecki, wystawiający swoje światowej sławy dzieło Siedem Bram Jerozolimy we współpracy z Chórem Polskiego Radia, Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej, Polskim Chórem Kameralnym "Schola Cantorum Gedanensis", Zespołem Śpiewaków Miasta Katowice "Camerata Silesia" oraz Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia. W występie jako soliści wezmą udział soprany – Iwona Hossa i Sandra Trattnigg, alt – Ewa Wolak, tenor – Rafał Bartmińskiego i bas – Tomasz Konieczny. Narratorem będzie Jerzy Trela.
          Tylko od 30 kwietnia do 2 maja trwać będą nocne spotkania z kulturą i sztuką. Nie oznacza to wcale, że tegoroczna ETNO* C ma mniej do zaproponowania, niż w latach ubiegłych. Na zainteresowanych czeka strawa dla ciała i ducha: warsztaty tańca i śpiewu, wykłady, pokazy i koncerty. Będzie to prawdziwa etniczna podróż: najpierw na gości czeka wieczór celtycki: m.in. warsztaty tańca irlandzkiego i bretońskiego, wykład Ewy Żydowicz z Zakładu Języków Celtyckich Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu – Legendy celtyckie oraz koncerty, m.in. zespołu Danar. Następnie będą mogli oni uczestniczyć w wieczorze indyjskim, na który złożą się m.in. warsztaty tańca Odissi i Chhau, wykład o mudrach ilustrowany tańcem, czy warsztaty zakładania sari i makijażu prowadzone przez solistkę Teatru Nataraja, Alicję Kaczorek. 1 maja natomiast zarezerwowany jest dla kultury żydowskiej (m.in. warsztaty śpiewania nigunów z elementami tańca chasydzkiego, spektakl Teatru im. A. Mickiewicza pt. Wilki czy wykład Julii Makosz i Przemysława Piekarskiego, Od narodzin do śmierci – cykl życia religijnego Żyda). Podobnie jak i w przypadku wcześniejszych Etno* C wstęp na wszystkie imprezy z tego cyklu jest wolny.
          W poszukiwaniu prawdy. Chrześcijańska Europa – między wiarą a polityką, to temat III Międzynarodowej Konferencji Naukowej, która będzie odbywała się w Częstochowie od 4 do 6 maja. Jak podają organizatorzy tegoroczne spotkanie adresowane jest „do historyków, teologów, kulturoznawców, filologów, filozofów, politologów, socjologów, historyków sztuki oraz wszystkich, którym bliskie są rozmaite drogi europejskich poszukiwań prawdy.” Punktem wyjścia do rozważań jest 30 rocznica zamachu na papieża Jana Pawła II. Organizatorzy stawiają sobie bardzo ambitne cele, chcą bowiem „zastanowić się nad przestrzeniami dialogu wiary i polityki, kwestiami ekumenicznymi, zagadnieniem heroizmu człowieka wiary w konfrontacji z polityką oraz fundamentalizmu religijnego i jego skutków politycznych”. Podobnie dyskurs „nad rolą sztuki i artysty w poszukiwaniu źródeł poznania prawd wiary” czy w końcu, „nad uwikłaniem sztuki w politykę” powinien stać się okazją do intrygującej debaty bogatej w nowatorskie koncepcje i wnioski.
          Natomiast 4 maja (piątek) odbywa się druga z wymienionych konferencji, Sesja muzykologiczna, Filip Gotschalk – jasnogórski muzyk ze Śląska. Mimo faktu, że jest to jednodniowe sympozjum, plan wystąpień jest bogaty i – wydaje się – bardzo szeroko ujęty, będzie można bowiem posłuchać m.in. wykładów o Tradycjach muzycznych Górnego Śląska w XVIII w., Związkach słowno-muzycznych na przykładzie arii i duetów Filipa Gotschalka czy chociażby Rodzinie Gotschalków na Jasnej Górze.
Więcej informacji na temat imprezy oraz jej szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.gaudemater.pl.
 

 

Nasi Partnerzy

 

Copyright ©  Turystyka Kulturowa 2008-2018


Ta strona internetowa używa pliki cookies w celu dostosowania serwisu do potrzeb użytkowników i w celach statystycznych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Brak zmiany tych ustawień oznacza akceptację dla cookies stosowanych przez nasz serwis.
Zamknij